Blogopmaak

Verantwoording voor rebellie

Eline Buitink • jan 25, 2021

We keken allemaal mee naar de demonstratie die zich afgelopen zondag ontvouwde tot pure muiterij in Amsterdam en Eindhoven, gevolgd door de oproep om nog meer rellen te veroorzaken in allerlei gemeenten in Nederland. Het is niet moeilijk om toe te geven dat wat hier gebeurt op z’n minst onethisch is. Waarom zijn er dan toch zo veel mensen die zich voelen aangesproken tot het op een agressieve manier protesteren tegen het Coronabeleid van de overheid?
 
Terwijl ik zit te schrijven hoor ik op de radio dat de politie zich klaar maakt voor weer een onrustige avond, in verband met geplande rellen. Social media staat vol met enerzijds mensen die zich totaal niet lijken te vinden in de protesteerders, en anderzijds mensen die zeggen zich niet te laten opsluiten door de overheid. Wanneer is rebellie wél ethisch verantwoord? Politiek filosoof John Locke omschrijft in zijn Second Treatise in welke gevallen rebellie tegen de staat wel of niet legitiem is. Een regering die ernaar streeft de gezondheid, vrijheid en eigendommen van haar burgers te beschermen, verdient gehoorzaamheid. Dit lijkt logisch, een goed functionerende overheid verwacht geen opstand, en in dit geval is rebellie niet legitiem. Een opstand is volgens Locke wel legitiem bij een regering die systematisch rechten van haar burgers probeert te schenden. Bij een overheid die geen bescherming biedt aan de gezondheid, vrijheid en eigendommen van haar burgers.


Hiermee wordt in mijn ogen de kern van de situatie in Nederland van de afgelopen dagen pijnlijk duidelijk. Heus niet alle demonstranten en relschoppers zullen op de hoogte zijn van het werk van John Locke, of zijn legitimatie van rebellie, maar de intentie is gelijk. De burgers die op het Museumplein tegen de politie terugvochten zijn mannen en vrouwen die overtuigd zijn van het feit dat de regering de rechten van de burgers doelbewust schendt. Een avondklok lijkt immers het tegenovergestelde van het beschermen van hun vrijheid. Het lijkt erop dat er voorbijgegaan wordt aan het feit dat de Coronamaatregelen in de eerste plaats zijn ingevoerd ter bescherming van hun gezondheid. 
 
Wat over blijft is de vraag hoe de regering deze mensen gaat overtuigen van hun goede intentie, die er vast en zeker zal zijn. De personen die verantwoordelijk zijn voor het beleid in deze tijd hebben een zware last op hun schouders met deze vraag. In een tijd van crisis is het eenvoudig om een schuldige aan te wijzen. Maar de schuldige is in dit geval het virus, of hooguit de persoon die besloot een vleermuis te eten in Wuhan.
 
 


06 okt, 2021
Het wordt tijd om het gezicht achter Mores te laten zien en mezelf voor te stellen.
door Eline 14 jul, 2021
Het is ondertussen alweer een jaar geleden dat er zich bij mij in de straat een bijzondere situatie ontvouwde, tijd dus om een terugblik te geven en te vertellen wat vanuit mijn ogen gebeurde. In een notendop gebeurde het volgende. Vorig jaar zomer zaten we midden in de antiracisme protesten, die de hele wereld over gingen, zo ook in Arnhem. Bij mij voor de deur struikelde twee dames over een racistisch beeld dat bij de ingang van de coffeeshop stond, al zo’n dertig jaar. Er werd een petitie gestart om het ding te laten verwijderen, maar de eigenaar van de coffeeshop vond het onzin. Er ontstond een strijd over het beeld, een zwarte man gekleed in koloniale kleding, die als een bediende zijn hand ophoudt. Aangezien Nederland op dat moment in de eerste lockdown zat, was ik thuis om alles van een veilige afstand te bekijken. Ik woon immers precies tegenover de coffeeshop, en zie de pop al zes jaar elke dag. Ik had eerlijk gezegd nooit stilgestaan bij het ding. Tot dat moment. De dag na de petitie zag ik dat het beeld voor het eerst niet meer naast de ingang stond, ze hadden het weggehaald. Ik kreeg hoogte van de strijd, en van het feit dat de eigenaar van de coffeeshop het beeld direct wilde terugzetten zodra de onrust voorbij was. Ik besloot naar de overkant te lopen en te vragen of ik niet iets kon betekenen, en bood aan het ding een ‘make-over’ te geven. Drie minuten later werd het ding bij me naar boven getild. Vanaf dat moment ging het heel snel. Ik had de volgende dag TV-Gelderland en het AD voor de deur staan, en de dag daarop de Volkskrant. Dit was niet helemaal de bedoeling. Aan het einde van de week heb ik het beeld teruggezet, bijna onherkenbaar met een abstracte weergave van het Spijkerkwartier in Arnhemse kleuren. Het opmerkelijke in deze hele situatie is dat ik in principe nooit partij heb gekozen. Ik kon me zeker vinden in de opvattingen van de dames die het beeld aanstootgevend vonden, maar ook in de coffeeshop eigenaar die na 30 jaar zijn beeld niet zomaar wil weghalen. Naar mijn idee is dit een weergave van wat ik kan doen als ethicus. Ik bied handvatten voor een oplossing, zonder direct zelf te laten zien wat ik ervan vind. En dat is precies wat ik zo leuk vind aan het vak!
Share by: